سخن مدیر عامل

شرکت طراحی فرودگاهی

صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یک صنعت  مدرن و جوان نه تنها در کشور ما بلکه در کل جهان هنوز به عنوان یک صنعت نو پا تلقی  می گردد. این نکته در کنار شرایط ماهوی آن باعث گردیده این صنعت به عنوان یک صنعت Hi tech و ویژه تلقی نمایند.

این مسئله  در کنار ویژگی بین المللی بودن باعث شده مراجع بین المللی از هر گونه دخالت ملی و منطقه ای تا حد امکان جلوگیری کرده و همچنانکه شاهدیم پر از تهیه و ابلاغ کنوانسیون شیکاگو (در سال 1946) قواعد، قوانین، ضوابط و اصول حرفه ای کار  در این صنعت ، بیش از هر چیز  متاثر از ظوابط بین المللی است.

این مطلب از یک سو باعث شکل گیری فرهنگ و دپارتمان مناسبی برای این صنعت ، فارغ از مرزهای سیاسی و جغرافیایی گردیده  و به طور موازی مسبب آن شده است که دانش و تکنولوژی این صنعت ، بسیار انحصاری و به دور از دسترسی عمومی باشد ، جهت حل این مهم در بسیاری از کشورهای جهان ، علوم و تکنولوژی هوایی در دانشگاهها و دانشکده ها تدریس و تحصیل شده و از جدا ماندن طیف وسیعی از علاقمندان جلوگیری می گردد.

. خوشبختانه در کشور ما نیز مراکز آموزش متعددی به این مهم می پردازند، اما آنچه در این میانه به عنوان نقطه منفی و کمبود احساس می گردد، عدم توازون ، توالی و تعدد مراکز آموزشی با پیشرفت این صنعت در زیر شاخه های متعدد است. به طوری که در کشور ما  هر گاه بحث آموزشی  صنعت حمل و نقل هوایی می شود ، اکثرا به مراکز آموزش خلبانی، crew  و یا آموزش نیروهای فنی ور حوزههای maintenance فکر کرده و حداکثر دانشگاه هوا فضا را به خاطر می آورند. این در حالی است که امروزه  این صنعت نیز فراخور پیشرفت و توسعه ایی که داشته (و البته این توسعه بسیار قابل ملاحظه بوده است) مانند بسیاری علوم و فنون دیگر به زیر شاخه های تخصصی متعدد تقسیم گردیده و همچنان  تقسیم خواهد گردید.

در این باب می توان به بحث طراحی در کشور توجه نمود، طراحی پروژه های عمرانی در کشور ما به دو بخش کلی تقسیم می شود: معماری و سازه. فارغ التحصیلان ما در رشته های معماری  عملا هیچ آشنایی خاصی با ضوابط ، اصول، شرایط و قواعد معماری در حوزه های فرودگاهی و تاسیسات و مراکز فرودگاهی ندارند

طراحی فرودگاهی
pngtree-Sky-Jet-Flying-Airplane-background-photo-180257

این دقیقا در حالیست که بسیاری از طراحان و معماران جوان و حتی با سابقه ، علاقمند به ورود به این عرصه می باشند.در همین حال متاسفانه ، کتب، مقالات و ماخذ بسیار اندکی به زبان فارسی برای دسترسی این گروه از مخاطبین و علاقمندان امر طراحی فرودگاهی وجود دارد که تازه همین میزان  اندک نیز بیش از انچه که در اختیار مخاطب عام قرار دهد، برای نیروهای متخصص در این زمینه تنطیم و تدوین شده است.هدف از تعریف و راه اندازی این سایت علاوه بر معرفی گروه فنی،  ایجاد یک پل ارتباطی میان دوستان و علاقمندانی است که بدون دارا بودن سواد تخصصی خاص و ویژه درد صنعت حمل و نقل هوایی بتوانند با مفاهیم اصول ضوابط مقررات و استانداردهای این حوزه آشنا شوند.مخصوصا علاقمندان به مباحث طراحی و معماری حوزه های فرودگاهی که با اصول طراحی آشنا می باشند لیکن نتوانسته اند مرجع و ماخذ مناسبی برای بحث های تخصصی فرودگاهی و مراکز ، تاسیسات و سازه های فرودگاهی به زبان فارسی پیدا کنند.با همین هدف، در این سایت بخش”آکادمی طراحی فرودگاهی” را برای عزیزان و مخاطبین محترم تدوین و تعبیه نموده ایم تا ضمن امکان مطالعه کتب و مقالاتی که توسط بنده و همکاران تهیه شده است بتوانند ، نقطه نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را بیان کنند.هم چنین محلی برای دیگر کارشناسان و دست اندر کاران متخصص و مجرب در حوزههای مختلف مرتبط با Aviation  ایجاد نموده ایم تا به خواست خود بتوانند مقالات و نظرات و تجربیات خود را به دیگران منتقل نمایند.